strona główna
  • Kim jesteśmy
    • Nasza firma
    • Wartości
    • Partnerstwa
    • Nagrody
    • 25 lat biedronki
    • Grupa Jeronimo Martins
  • Nasza odpowiedzialność
    • Raport zrównoważonego rozwoju
    • Jakość w Biedronce
    • Partnerzy handlowi Biedronki
    • Biedronka a środowisko
    • Biedronka społecznie
    • Biedronka to ludzie
  • Media
  • Kariera
  • Fundacja
strona główna
Szukaj
  • Kim jesteśmy
  • Nasza firma
  • Wartości
  • Partnerstwa
  • Nagrody
  • 25 lat biedronki
  • Grupa Jeronimo Martins
  • Nasza odpowiedzialność
  • Raport zrównoważonego rozwoju
  • Jakość w Biedronce
  • Partnerzy handlowi Biedronki
  • Biedronka a środowisko
  • Biedronka społecznie
  • Biedronka to ludzie
  • Media
  • Kariera
  • Fundacja
Obserwuj nas
Udostępnij
Walka z wylesianiem
Partnerzy handlowi Biedronki

Walka z wylesianiem

Problem wylesiania jest nierozerwalnie związany z globalnym zapotrzebowaniem na towary rolne i karczowaniem lasów celem pozyskiwania ziemi pod uprawę, przede wszystkim na potrzeby produkcji oleju palmowego, soi, wołowiny i miazgi drzewnej (jako surowca do pakowania). Szacuje się, że wylesianie jest drugim co do wielkości źródłem emisji gazów cieplarnianych. Wraz z całą grupą kapitałową Jerónimo Martins od 2014 roku monitorujemy zawartość soi, oleju palmowego, papieru i drewna w produktach marki własnej oraz w produktach świeżych. Zbieramy również informacje o pochodzeniu tych składników i o tym, czy ich producenci przestrzegają zasad zrównoważonego rozwoju.

Grupa Jerónimo Martins jest członkiem koalicji walczącej z wylesianiem Forest Positive Coalition of Action założonej przez Consumer Goods Forum. Wszyscy członkowie koalicji mobilizują swój łańcuch dostaw, żeby wywiązać się ze zobowiązań koalicji. W 2021 roku Grupa znalazła się w gronie 11 sygnatariuszy listu otwartego, apelującego do Unii Europejskiej o większe zaangażowanie w przeciwdziałanie wylesianiu.
Grupa Jerónimo Martins jest jedynym sprzedawcą żywności na świecie z wynikiem „A-”(poziom Leadership) w programie „Lasy” w rankingu CDP w kategorii takich towarów, jak olej palmowy, soja i wołowina, których produkcja wiąże się z ryzykiem wylesiania. Dla wołowiny i papieru Grupa otrzymała wynik „B”.

Olej palmowy

Od stycznia 2019 roku 100% oleju palmowego używanego w naszych produktach spożywczych marki własnej posiada certyfikat zrównoważonej produkcji wydany przez Roundtable on Sustainable Palm Oil (RSPO). Wymagamy i weryfikujemy taką certyfikację u wszystkich dostawców. Kontrowersje dotyczące oleju palmowego wyjaśniamy, odwołując się do wyników badań naukowych. Olej palmowy posiada unikalne właściwości fizyczne i chemiczne. Znajduje szerokie zastosowanie w wielu gałęziach przemysłu. Wydajność produkcji oleju palmowego z hektara jest znacznie wyższa niż w przypadku innych tłuszczów roślinnych. Dlatego zastąpienie go innymi olejami roślinnymi wiązałoby się z koniecznością stosowania dodatkowych nawozów i przydzielenia nowych obszarów poduprawy, a ponadto mogłoby doprowadzić do utraty źródła utrzymania przez wielu rolników,ponieważ problemy związane z pozyskiwaniem nowych obszarów pod uprawęspowodowałyby przeniesienie produkcji gdzie indziej. Dlatego zamiast bezrefleksyjnierezygnować z oleju palmowego, propagujemy jego zrównoważoną uprawę.
Jesteśmy członkiem-założycielem Polskiej Koalicji na rzecz Zrównoważonego Oleju Palmowego. Celem strategicznym Koalicji jest osiągnięcie w Polsce poziomu 100% zrównoważonego oleju palmowego najpóźniej do 2023 roku. W skład Koalicji wchodzą przedstawiciele firm kluczowych sektorów, organizacji branżowych i pozarządowych oraz jednostek certyfikujących.
Screenshot 2020-08-12 at 17.21.04.png
Więcej na temat oleju palmowego można przeczytać na stronie www.olejpalmowy.com.

Soja

Zgodnie z podjętymi zobowiązaniami dotyczącymi zrównoważonego rozwoju chcemy do końca 2023 roku o połowę ograniczyć wykorzystanie soi pochodzącej z nieznanych źródeł, tak aby jej wykorzystanie w produktach marki własnej nie przekraczało 20%. W 2021 roku udało nam się zrealizować ten cel i ograniczyć wykorzystanie do 17%. Podejmujemy też działania, by ograniczyć wykorzystanie soi pochodzącej z terenów zagrożonych wylesieniem do maksimum 20% (albo uzyskać wiarygodne informacje, że posiada ona certyfikat RTRS lub ProTerra). W 2021 roku ograniczenie to wyniosło 52%.W 2021 roku kontynuowaliśmy tworzenie systemu, który pozwoli nam kontrolować pochodzenie wykorzystywanej soi. Aktualnie system umożliwia kontrolę pieczywa, ryb,owoców i warzyw. Rozpoczęliśmy również proces kontroli pochodzenia soi wykorzystywanej przez producentów jaj.

Papier i drewno

Chcemy, aby papierowe i drewniane opakowania naszych marek własnych były funkcjonalne, praktyczne, estetyczne i przyjazne dla środowiska. Zgodnie z Podręcznikiem Opakowań Marek Własnych wszystkie opakowania papierowe lub drewniane muszą pochodzić ze sprawdzonych źródeł, posiadających certyfikat FSC®, PEFC lub inne certyfikaty pochodzenia i zrównoważonej produkcji surowców. Zasady te dotyczą również naszych materiałów marketingowych – ulotek dla klientów, plakatów i gazetek sklepowych. W 2021 roku w naszych produktach wykorzystano 80% certyfikowanych włókien pierwotnych, a w opakowaniach – 73%.

Wołowina

98,2% wołowiny obecnej w naszych markach własnych pochodzi z Polski. Dodatkowo nie wykorzystujemy wołowiny z Brazylii. Dzięki takim działaniom spełniamy zobowiązanie do ograniczenia wykorzystania wołowiny nieznanego pochodzenia.

Pobierz jako

PDF
DOCX

Udostępnij

Czytaj więcej
Partnerzy handlowi Biedronki
Raport CSR - rozdział
Partnerzy handlowi Biedronki
Zobowiązania Biedronki na lata 2021-2023
Partnerzy handlowi Biedronki
Polityka Zrównoważonego Pozyskiwania Zasobów
Obserwuj nas
Strona główna
Kim jesteśmy
Nasza firmaWartościPartnerstwaNagrody25 lat biedronkiGrupa Jeronimo Martins
Nasza odpowiedzialnośćRaport zrównoważonego rozwojuJakość w BiedroncePartnerzy handlowi BiedronkiBiedronka a środowiskoBiedronka społecznieBiedronka to ludzie
Klauzula RODO